Més internacional, però també més KM 0; i més festiu, però també més compromès. Aquesta sembla que ha estat la fórmula que han utilitzat els Txarango, amfitrions del festival, per a elaborar el cartell del Clownia 2018, amb el qual celebraran aquest estiu el cinquè aniversari de la cita, que portarà a Sant Joan de les Abadesses artistes de renom mundial i nacional els dies 28, 29 i 30 de juny i 1 de juliol.
Si bé l’aposta per a grups de l’escena europea ja era un dels trets distintius del Clownia, enguany això s’accentua. Fins a 6 propostes estrangeres seran les que podrem veure aquesta vegada al festival, que compta amb el cartell més internacional que li hem vist en aquesta curta però intensa trajectòria.
Justament aquesta injecció d’internacionalitat és el que ha fet enriquir de manera exquisida (i gairebé inèdita en molts festivals homòlegs de casa nostra) la vessant musical del festival, que no tan sols compta amb més grups de fora, sinó que també amb grups que vénen de més lluny. Segurament, els màxims exponents d’aquest fet ho són els australians The Cat Empire, que ja sentíem al costat de Txarango a la cançó “Som foc”, del seu darrer disc, que possiblement va ser el primer pas per convèncer al grup per tocar al Clownia. Tot plegat, no és casualitat però, doncs el fenomen de The Cat Empire té, en el panorama internacional, un paral·lelisme amb Txarango: els dos són grups que s’han construït des del carrer; els dos tenen el directe, ple de festa i ball, com a bandera, i els dos tenen la sensibilitat social com a valor afegit.
Qui tampoc ve precisament d’aquí al costat és la banda Doctor Krapula (Colòmbia) un altre dels plats forts del cartell, que també relacionem amb Txarango, ja que els vàrem veure compartint cartell en alguns dels concerts que els catalans van fer per sud-amèrica la passada tardor.
Un dels altres noms internacionals ineludibles ho són, també des de sud-amèrica, Los Caligaris (Argentina), un grup amb una estètica de circ 100% Clownia, que tornen a la península per tocar a Sant Joan després de fer-hi una gira acompanyant a La Pegatina. El llistat de propostes estrangeres el completen Bukahara (Alemanya), Bazzookas (Països Baixos) i O Sonoromaxín (Galícia), tres grups amb propostes d’aires folklòrics, que tampoc caldrà perdre de vista.
Tot i aquesta interessantíssima internacionalitat del cartell, com no podia ser d’altra manera, no hi falten els grans noms de la casa. Dos dels noms més aclamats ho són els retorns d’Amparanoia, que reedita el llegendari grup encapçalat per Amparo Sánchez, i d’Els Catarres, que tornen després del seu període de letargia que van iniciar el novembre del 2016, i evidentment, la presència destacadíssima dels amfitrions Txarango, que presentaran el seu concert sota el nom de Txarango i amics, la seva particular manera de celebrar el cinquè aniversari del Clownia.
Més noves etapes encapçalen els noms nacionals, amb les propostes de Xavi Sarrià (exObrint Pas), de Marinah (exOjos de Brujo) i de Marcel Lázara i Júlia Arrey, el nou projecte de Marcel ‘Tito’, exTxarango. De fet, potser aquesta darrera és la proposta que lidera una tirallonga de grups emergents catalans, als quals el cartell d’enguany del Clownia ha volgut donar veu i entre els quals hi trobem Koers, La Mulata, Jo Jet i Maria Ribot, o la joveníssima cantautora Suu, arxiconeguda a través de les xarxes socials.
I parlant de joventut, el Clownia reafirma el seu caràcter de festival familiar amb propostes de circ, teatre i animació infantil per a tots els públics amb propostes com Pam i Peu, El pot petit i els pallassos Ivan Prado (de Pallasos en Rebeldía) o Guillem Albà, que juntament amb la seva banda La Marabunta, repeteixen al Clownia amb l’espectacle Cabaret Clownia.
Més enllà de la música, si alguna cosa dóna valor afegit al Clownia, és l’òptica que proposa de la cultura i de la vida en societat en general: una òptica compromesa política i socialment. En aquest sentit, tampoc hi falten les propostes més reivindicatives com la de Roba Estesa, amb el seu crit feminista imprescindible; la d’Ovidi4, amb el particular homenatge a Ovidi Montllor en mans de David Fernàndez, David Caño, Borja Peñalba i Mireia Vives; o la del polèmic Valtonyc. De fet, el cas del mallorquí Valtonyc és curiós, ja que inicialment, el Clownia el va afegir al cartell de manera simbòlica, sumant-se a l’acte proposat per la plataforma No callarem, però els organitzadors del festival van voler fer un pas més i van decidir donar-li un espai real a la programació, amb la postura de què és ell mateix qui pot defensar millor la seva pròpia llibertat d’expressió. Així mateix, el fet de què finalment pugui o no acabar tenint aquest espai al festival, dependrà de si acaba entrant o no a presó, després de la sentència a tres anys i sis mesos que li va dictaminar el jutge.
I encara en la línia compromesa, aquest any el Clownia es reivindica més que mai com un “festival de dos cartells”: el musical i el que van batejar en la darrera edició com a Espai consciència, que aquest any volen consolidar. Es tracta d’un espai, fora del recinte principal i amb entrada gratuïta on, durant els dies que dura el festival, hi té lloc una programació de xerrades i tallers, a banda d’una fira d’entitats, amb un denominador comú: promoure el sentit crític en allò més quotidià, i demostrar que no per quotidià no ha de ser compromès, responsable i solidari i també per demostrar que “viure vol dir prendre partit”. Igual que l’any passat en podíem destacar tallers d’economia solidària, d’educació alternativa o de reflexió al voltant de les crisis migratòries, enguany encara no se’n sap la programació, doncs els detalls de l’Espai consciència 2018 es faran públics més endavant, “per tal de donar a aquest cartell la importància que es mereix”, tal com explicava Alguer Miquel, cantant de Txarango, a la roda de premsa de presentació del festival, ara fa poc més d’una setmana.
Pel que fa a les coordenades d’espai-temps del festival, dues novetats que es veuen nítides ja en el cartell. La primera, el fet que les dates en les quals tindrà lloc aquest any, s’endarrereixin una setmana, deixant de coincidir amb la revetlla de Sant Joan; fet que potser va lligat amb la segona novetat, que és que es prescindeix de la primera nit de concerts que l’any passat va tenir lloc a la població veïna de Camprodon, que justament per la revetlla està de festa major. Tots els concerts doncs, tindran lloc a Sant Joan de les Abadesses, entre el recinte principal i la plaça major del poble, com és habitual. El Clownia doncs, s’endinsa encara més en ple estiu per alçar-se com una de les grans dates festivaleres a Catalunya, amb un cartell de vertigen, que no fa que sigui gens estrany que a falta de més de tres mesos, ja se n’hagin venut més de la meitat d’entrades.